Effektiv og bærekraftig tunnelrehabilitering med grøftefri teknologi
ALTiVA leverer hele spekteret av NoDig-tjenester samtidig: Videoinspeksjon av ledninger, rørspyling, tetting av lekkasjer og coating av kummer, samt tetthetsprøving. Tverrfagligheten gjør at vi jobber effektivt – noe som ikke minst entreprenørene har nytte av, beskriver Are Strand fra ALTiVA, til v. med hvit hjelm. Her som en del av ALTiVA-gjengen som utbedret kummene i Hølleslitunnelen grøftefritt.
Hølleslitunnelen i Rogaland oppgraderes for å møte nye sikkerhetskrav. Der bilistene kan glede seg over bedre lys og skilting, har ALTiVA blant annet sikret at de 17 sandfangkummene verken lekker eller samler fremmedvann, og er klare for mange nye år i drift.
Grøftefri kumrehabilitering fjerner fremmedvann
Landet over er utette kummer, som fylles med fremmedvann og lekker, en betydelig utfordring. Utette kummer gir forurensing og fører i tillegg til dårlig drift, samt unødige kostnader og CO2-utslipp.
For å bidra til å tette kummene og bedre driften har ALTiVA investert i utstyr og kompetanse som de bruker for å rehabilitere kummer, slik at de i praksis er bedre enn nye, når jobben er gjort. I Hølleslitunnelen har ALTiVA rehabilitert alle de 17 sandfangkummene. De lakk både gjennom utettheter mellom kumringer og ved ledningsgjennomføringene.
– Det er dårlig ressursbruk å grave opp og erstatte gamle kummer når det er fullt mulig å rehabilitere kummene grøftefritt. Når vi er ferdige, har du et lukket system, som gjør det systemet er etablert for å gjøre: å frakte det tilsiktede vannet dit det skal, fremfor å lekke til grunnen eller fylle ledningene av fremmedvann, beskriver Are Strand, som er Fagleder kum og betong, i ALIiVA.
Tverrfaglig kompetanse gir effektiv fremdrift
For å effektivisere arbeidet mest mulig, og tilby kundene helhetlige leveranser er de tverrfaglige og utfører alt fra rørspyling og rørinspeksjon, via NoDig kumrehabilitering til trykktesting og ferdigattest. Dette oppdraget startet med en grundig forundersøkelse – en videoinspeksjon før overlevering – for sluttdokumentasjon til Statens vegvesen av arbeidet som allerede var utført på ledningsnettet, forklarer Strand.
Deretter gikk ALTiVA i gang med den grøftefrie rehabiliteringen av de 17 sandfangkummene, som samler opp overvann og veivann i Hølleslitunnelen. Rehabiliteringen startet med en grundig rengjøring samt tetting av skjøter og sprekker. Deretter påførte ALTiVA en fiberarmert betong med spesialtilsatte additiver som også forsegler mikrosprekker og porer i den eksisterende konstruksjonen – på innsiden av kummene. Dette gir en forsterket kum med forlenget levetid og på sikt reduserte kostnader for oppdragsgiver.
– Vi monterte også dykkere i samtlige kummer. Dette forebygger spredning av brann via ledningsnettet. Til slutt tetthetsprøvde vi kummene og overleverte et ferdig kvalitetssikret anlegg,
Én leverandør –bedre HMS
Tunnelen er nattestengt gjennom hele rehabiliteringsperioden, og ALTiVAs arbeid gikk veldig greit. Firmaet stilte med tre biler og fire mann. Det var en kombi spyle- og sugebil med kamera for tredjepartskontroll, en støypebil og en coatebil hvor de produserer betong til coatingen av kummene. I den er en sentrifugalspinner som benyttes når de skyter betongen på kumveggene. Arbeidet tok i overkant av en uke.
– Spesielt for prosjekter som dette, når arbeidet skal utføres i tunnel samtidig som mange andre prosesser foregår, er det god HMS i å være færrest mulig biler og mennesker i tunnelen samtidig.
Det er uansett flere biler som forflytter seg, og det kan tidvis være uoversiktlig. Fordi vi har tverrfaglighet og kompetanse innenfor flere fagområder, blir det færre folk og biler i prosjektet. For entreprenøren er det en fordel å kunne forholde seg til én underleverandør fremfor tre, sier Are Strand.
ALTiVA opplever at det er et stadig større behov for tjenestene deres. Kundene får øynene opp for mulighetene ved grøftefri rehabilitering og fordelene ved tverrfaglighet. Storparten av oppdragsmengden er i Sør-Norge, hvor de har både hovedkontor og underavdeling – men de reiser dit oppdragene er.
Tekst og bilde: Inger Anita Merkedal
Artikkelen ble opprinnelig publisert på SSTT sin nettside: Effektiv og bærekraftig tunnelrehabilitering med grøftefri teknologi - SSTT